از زمره خودروهایی که بزرگترین سازنده کشورمان قصد ورودش را به بازار دارد، خودروی فرانسوی پژو ۵۰۸ است. این خودرو یک سدان نسبتاً بزرگ و از لحاظ ابعادی، در حد مدلهایی همچون هیوندای سوناتا و تویوتا کمری و… است.
به اطلاع کلیه متقاضیان محترم میرساند، شرکت ایران خودرو در راستای پاسخگویی به تقاضای مشتریان با ھمکاری شرکت ایکاپ (ایران خودرو – پژو) بزودی اقدام به عرضه خودروی جدید پژو ۵۰۸ سری GT Line خواهد نمود.
ورود این محصول به بازار کشورمان میتواند تا حد زیادی به عرصه رقابت در
این سگمنت خودرویی دامن زده و حق انتخاب بیشتری را نصیب خریدار ایرانی نماید؛ و حتی در صورت پیش گرفتن استراتژی مناسب از طرف واردکننده، موفقیت
اش را در این کلاس تضمین و استمرار فروشش را در بازار تثبیت کند. البته
وقوع همه این موارد، تنها و تنها به فاکتور قیمت و پشتیبانی خدمات یدکی
مناسب از آن بستگی دارد وگرنه بر این خودرو همان خواهد رفت که پیش از آن بر
مدل ۴۰۷ رفته بود، محصولی که قربانی قیمتگذاری نامناسب و طمعورزی طرف
ایرانی شد و هنوز نیامده از عرصه رقابت در بازار حذف شد.
پژو ۵۰۸
یک سدان خانوادگی بزرگ است که برای نخستین بار، در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی و
در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش درآمد. این خودرو جانشین مدل ۴۰۷ به
شمار میآید ولی از لحاظ ابعادی از آن بزرگتر بوده و از این جنبه خاص، مدل
۶۰۷ را هم پشت سر نهاده است.
خودروی مذکور بر مبنای پلت فرم PF3
کمپانی PSA تکوین و توسعه یافته و این پلت فرم و بخش اعظم قطعات پیشرانه آن
با نسل دوم سیتروئن C5 مشترک است. هر دوی این خودروها در کنار یکدیگر و به
موازات هم در خط تولیدی کارخانههای رنس (RENNES) کشور فرانسه و ووهان
(WUHAN) چین مونتاژ میشوند. به غیر از این دو مکان، پژو ۵۰۸ توسط شرکت
نازا (NAZA) مالزی هم به تولید میرسد.
پژو ۵۰۸ از همان بدو ورود خود توانست چند جایزه بینالمللی را از آن خود نماید ازجمله آنها میتوان به کسب عنوان خودروی سال اسپانیا در سال ۲۰۱۱ میلادی و نیز کسب عنوان بهترین خودروی خانوادگی وارداتی به آلمان در همین سال (۲۰۱۱ میلادی) اشاره نمود، عنوان مذکور، با رأیگیری از خوانندگان مجله خودرویی اتو زایتونگ (AUTO ZEITUNG) نصیب این خودرو گردید.
پژو ۵۰۸
در سه فرم متفاوت بدنه اعم از سدان، استیشن (SW) و کراساوور (RXH) به
تولید میرسد. نسخه RXH از لحاظ فرم ظاهری بدنه تفاوت چندانی با نسخه
استیشن آن ندارد و تنها جهت کارایی بهتر در جادههای آفرود، چند سانتیمتری
بر ارتفاع آن اضافه و پیرامون گلگیرهای آن نیز پلاستیک مشکیرنگی فرا
گرفته است و سیستم تعلیق آن نیز جهت رانندگی در شرایط سخت تقویت شده است.
در سال ۲۰۱۴ میلادی، این خودرو از درون و بیرون، دستخوش تحول و یا یک
فیسلیفت اساسی گردید.
تحت این تغییرات، یک جلوپنجره برجسته جایگزین
نمونه قبلی شد و کاپوت، سپرهای جلو و عقب این خودرو هم دوباره طراحی شد و
متعاقب آن چراغهای جلو و عقب آن نیز تغییر یافت. علاوه بر اینها، نوارهای
شفاف LED بر روی چراغهای جلوی آن ظاهر و نشان پژو هم از روی کاپوت آن به
جایگاه سنتی خود بازگردانده شد، یعنی به میانه جلوپنجره این خودرو. داخل
کابین آن هم تحت بهسازی و بهبود مضاعفی قرار گرفت تا آرامش و راحتی بیشتری
را برای سرنشینانش مهیا کند.
این
خودرو با طیف وسیعی از پیشرانههای بنزینی، دیزلی و هیبریدی به بازار عرضه
میشود. پیشرانههای بنزینی این خودرو در انواع ۱٫۶ لیتری ساده و توربو و
نیز ۱٫۸ لیتری توربو ارائه میشوند که به ترتیب از توانی معادل ۱۲۰ و ۱۶۵ و
۲۰۴ اسب بخار برخوردارند. پیشرانههای دیزلی هم در اشکال متنوعی اعم از
۱٫۶، ۲ و ۲٫۲ لیتری عرضه میشوند که توان خروجی آنها بین ۱۱۵ تا ۲۰۴ اسب
بخار متغیر است. نسخههای وارده به کشورمان هم از نوع ۱٫۶ لیتری بنزینی
خواهد بود.
از لحاظ ایمنی، پژو ۵۰۸
خودرویی بسیار مطمئن و برخوردار از ساختاری صلب و مستحکم است و به سبب
بهرهگیری از این ساختار هم توانست به نتایج چشمگیری در تستهای ایمنی نائل
آید. این خودرو ۵ ستاره را از موسسه ایمنی یورو انکاپ (EURONCAP) کسب و
نرخ بسیار خوب ۹۰ درصد را هم برای ایمنی سرنشینان بزرگسال خود، ثبت نمود.
تمامی مدلهای پژو ۵۰۸ بهطور استاندارد به ۶ عدد کیسه ایمنی هوا مجهز
هستند. همچنین در تمامی مدلهای این خودرو سامانههای ایمنی متعددی منجمله
سیستمهای ABS،EBD،EBA و ESP،ASR و CBC به طور استاندارد وجود دارد و نیز
سامانههای کمکی نگهدارنده خودرو در تپهها و سیستم هشداردهنده نقاط کور
و… هم در تیپهای فول این خودرو دیده میشود.
کابین پژو ۵۰۸
از فضای جادار و درخوری برخوردار است و کیفیت متریال به کار رفته و نحوه
مونتاژ قطعات آن نیز در حد بسیار خوبی ارزیابی میشود و این همان نکتهای
است که بیشتر سایتهای خودرویی در دنیا چه در اروپا و آسیا و… بر روی آن
تأکید وافری دارند. از ویژگیهای دیگر این کابین راحتی و آرامش بسیار بالای
آن است و شاید به همین دلیل است که برخی از سایتهای معروف خودرویی ازجمله
AUTOEXPRSS بریتانیا و CARADVISE استرالیا و… کیفیت سواری و هندلینگ این
خودرو را ستوده و بر راحتی صندلیهای آن مهر تأیید زدند.
البته این
موارد در کنار معایبی همچون سیستم نمایشگر لمسی نهچندان کارآمد آن و نیز
برخی اشکالات دیگر جای میگیرند. تجهیزات و تکنولوژی به کار رفته در این
کابین کمابیش همتراز با اکثر رقبای خود ازجمله فورد موندئو و تویوتا کمری و
هوندا آکورد و… میباشد. در انواع مدلهای این خودرو کمابیش تجهیزاتی
همانند صفحه نمایشگر لمسی، پوشش چرمی فرمان، سیستم هدایت ناوبری و… قابل
مشاهده است.
طبق بررسی اینجانب از سایتهای متعدد انگلیسیزبان، درمجموع بیشتر مشتریان
این خودرو و قاطبه مصرفکنندگانش در بریتانیا، استرالیا، خاورمیانه و… از
عملکرد و کیفیت آن رضایت کافی داشته و حتی شمار نهچندان کمی از آنها نیز
این خودرو را در حد عالی ارزیابی نمودند و اینها همه درست برخلاف تصویر
مخدوشی است که از برند پژو در ذهن ما ایرانیان جای گرفته و مشتری ایرانی را
از این برند فراری نموده است و صدالبته در این میان کسی مقصر نیست جز
نماینده ایرانی پژو که تخصص عجیبی در نابودی سابقه خوب یک برند و کیفیت
زدایی تام از آن دارد. امید است که پژو ۵۰۸ در ایران با سرنوشت بهتری نسبت
به اجداد خود منجمله ۴۰۵ مواجه شود!
مشخصات فنی پژو ۵۰۸
این خودرو قرار است با دو پیشرانه متفاوت ۱٫۶ و ۱٫۶ لیتری توربو در ایران عرضه شود که مشخصات آنها به شرح ذیل است:
۱٫۶ لیتری معمولی
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۱۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۶۰ نیوتن متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۱٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت
۱٫۶ لیتری توربو
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۱۶۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۴۰ نیوتن متر در ۱۴۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۹٫۱ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
نوع گیربکس: ۶ سرعته تیپ ترونیک
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات با آنتیرول بار
سیستم فنربندی عقب: اتصالات چندگانه (MULTI LINK) با آنتیرول بار
نوع کالیپرهای ترمز جلو و عقب: دیسکی